Kort med fotostempler - og forskellige teknikker

Jeg var i Gislev i går, hvor jeg viste lidt stempelteknikker til en forsamling dygtige og kreative scrappere - ved et superhyggeligt arrangement.

Jeg brugte blandt andet dette kort som et eksempel, hvor der er brugt stempelsværte i pude og flaske til at lave baggrundspapir, stemple, sværte kanter og farve chipboard og blonde med:



Til dem, der gerne vil vide, hvordan det er lavet (i detaljer):

Kortet er et stykke blåt karton til scrap (30,5 x 30,5 cm), der er foldet og skåret over på midten, så der blev til 2 kort.

Det mønstrede papir er et stykke alm. hvidt karton, der er farvet med "Barberskums-teknikken". Kanten er revet lidt op med en kantriver og sværtet med mørkeblå chalk.

Motivet er fotostemplet "Asta & Rose", trykt med mørkeblå chalk (Versa Magic -Night Sky) på noget hvidt, glat karton.

De sorte fotohjørner, der er af den allerbilligste slags, har - ligesom kanten på det stemplede motiv og det mørkeblå underlag til billedet (også kaldet "Matten" i scrapbooking-term") - fået det antikke look ved at smøre lidt "Metallic Rub-ons" på med fingrene.

Pigerne har fået lidt kulør på huden og kjolerne med noget chalk/kridt, der er lagt på med små pensler (Microbrush), så det er meget let at arbejde med.

Blonden og papirsblomsten er sværtet med chalk og "Metallic Rub-ons", så de matcher til de andre ting på kortet og får et "ældet look". "Dimsen" inde i blomsten er lavet med en punch og farvet med sværte. Under blonden har jeg monteret en revet strimmel i en kontrastfarve, så detajlerne ses lidt bedre.

Chipboard'en er fra sættet "Floral #1". Den er sværtet med den samme blå chalk, som blev brugt til stemplet, drysset med embossingpulver til ekstra tyk embossing (også kaldet Utee), der så er smeltet med en varmepistol. Den blanke overflade giver en lidt sjov kontrast til de ru materialer.



Jeg skulle bruge et kort til nogen, der har fået en lille pige, og til det formål lavede jeg dette, hvor jeg har brugt nogle af de samme teknikker.



Til dem, der gerne vil vide, hvordan kortet er lavet:

Kortet er igen et stykke scrap-karton, der er foldet på midten og delt i to, så det færdige mål er 15,25 x 15,25 cm.

Baggrundspapiret er hjemmefarvet med "Barberskumsteknikken", revet på den nederste kant og sværtet på kanterne.

Motivet er stemplet på vellum med fotostemplet "Baby på pude" og sværte/chalk af typen "Versa Magic" og monteret på et stykke hvidt karton, der er sværtet på kanten med samme farve - og monteret med skumtape, så det står frem fra kortet.

Chipboard'en er fra samme sæt ("Floral #1), papirsblomsterne er Primablomster og brad'en i blomsten er en prøveposelukker af den allerbilligste slags, der bare er embosset sammen med chipboard'en, så det hele passer sammen.

Jeg embossede chipboard og brad ved at sværte dem med samme rosafarvede chalk, som jeg havde brugt til motivet, drysse lyserød embossingpulver på og smelte det med varmepistol. Det blev IKKE godt: Farven var for "fimset", så jeg gav begge ting en tur mere - denne gang med den rosa sværte og gennemsigtig embossingpulver. Resultatet af de to embossinger blev dette "krakelerede look", som jeg faktisk blev helt glad for, så det er ikke sidste gang, jeg bruger en kombination af flere forskellige embossingpulvere.



Barberskumsteknikken

Hvis der nu er nogen, der skulle få lyst til at farve papir ligesom jeg har gjort til mine kort, kommer opskriften her:


Du skal bruge:
Noget hvidt karton eller papir, som du vil farve
Noget barberskum - gerne af den allerbilligste slags
En balje eller andet, du kan sprøjte barberskum på og blande farve i (en avis kan også bruges)
Nogle flydende farver (f. eks. stempelsværte på flaske)
En pind eller lignende at røre med
Noget avispapir
En vinduesskraber

Klip 2 stykker hvidt karton/papir i en størrelse, så du kan bruge det fx. til kort
Sprøjt barberskum ud i baljen, så der er et jævnt lag
Dryp farve på barberskummen, forskellige steder, forskellige kulører
Rør rundt i barberskummen med pinden, så du synes, der er et fint mønster
Læg papiret på det kulørte skum - og sørg for at der kommer skum på hele arket
Tag arket op og læg det sammen med det andet ark, så der kommer skum på hele det ark også
Læg nu de "indskummede" ark på et stykke avispapir med "skumsiden" opad og skrab barberskummen af med vinduesskraberen.

Hokus-pokus: Du har nu lavet dit eget mønsterpapir - billigt og nemt - og det tørrer ret hurtigt, så du kan bruge det til f.eks. et kort.

Det er sjovt og spændende at bruge teknikken, for der er et utal af muligheder - det bliver aldrig ens.


God fornøjelse :)

8 Comments:

Anonym said...

Super god undervisning, dejligt at vi kan få det frisket op her på din side og at andre også kan få glæde af det.
Kh susanne

Anonym said...

Rigtig hyggelig dag i går, og godt med tips´ne i nedskrevet form - nogen af os husker jo ikke så godt.... ;o)

Scrap-hilsen fra Anne

Anonym said...

Tak for god undervisning. Da jeg ikke lige har barberskum og stempelfarve, sådan en søndag har jeg forsøgt mig med hårskum og madkulør. Det virker :-)

Anonym said...

Ps. Ovenstående indlæg er fra Kirsten Gro

Anonym said...

Det var sejt.
Jeg synes dine kort så skide lækre ud men jeg studsede et par gang over "baberskums teknik"... men nu behøver jeg ikke spørge for nu er der både skr. forklaring og billeder for neden..
det må jeg hellere prøve det lyder helt vildt godt.
Peggy-Sue
(fandt din blog via scrapbookingclubs side)

Anonym said...

Hvor er der mange gode fif. Det med barberskummet, må jeg prøve en dag, når jeg har pakket scrappesagerne ud af flyttekasserne :-)

Anonym said...

De fotostempler ser rigtig lækre ud og en sjov ide med barberskums teknikken :)

Anonym said...

tusind tak for genial ide og udførlig vejledning.

Send en kommentar

Blog Widget by LinkWithin